Praksisfortællinger

Bliv inspireret til, hvordan du kan arbejde med inklusion og deltagelsesmuligheder i praksis ved at gå på opdagelse i nedenstående eksempler fra forskellige kommuner og skoler.

Fem eksempler fra praksis

Nordstjerneskolen i Frederikshavn Kommune

NUSSA - Opbygning af psykosociale ressourcer gennem leg

Da to inklusionsvejledere på Nordstjerneskolen i Frederikshavn fik muligheden for at opkvalificere deres kompetencer med et NUSSA-kursus, greb de den. De ville gerne bruge programmet som forbyggende effekt hos de elever, som er udfordret emotionelt og socialt.

I artiklen kan du læse, hvordan vejlederne implementerede NUSSA-programmet på skolen og hvilken effekt det har haft.

Nibe Skole

Co-teaching skaber deltagelsesmuligheder for alle - når det virker

På Nibe Skole arbejder de med co-teaching for at styrke elevernes deltagelsesmuligheder både i undervisningen såvel som i skoledagen som helhed. Læs hvordan de har rammesat arbejdet og hvilken betydning co-teaching har haft for deres organisering og undervisning.

Hobro Søndre Skole i Mariagerfjord Kommune

Praksisfaglighed er rigtig god undervisning, men også en udfordring

Forvaltningen i Mariagerfjord Kommune har opstillet syv pejlemærker for arbejdet med det fælles børnesyn i skole- og dagtilbudsområdet.

Læs hvordan et Håndværk & Design-hold på Hobro Søndre Skole har forvandlet de voksne fagbegreber fra pejlemærkerne til metaforer, der skal ende som et færdigt, fysisk objekt.