Selvbestemmelsesteori
Hvad er selvbestemmelsesteori?
Selvbestemmelsesteorien er et teorilandskab inden for motivationsteorien, der blandt andet beskæftiger sig med, hvordan man kan skabe motiverende miljøer, hvor mennesker trives, udvikler sig og har lyst til og mulighed for at deltage (Ravn, 2021). Ifølge Selvbestemmelsesteorien har alle mennesker uanset køn, kultur, alder og diagnoser tre grundlæggende behov, der skal imødekommes for at trives og udvikle sig – og ikke mindst for at være motiverede for at deltage og bidrage i de miljøer, de begår sig i. Elever, der er godt behovsunderstøttede har bedre trivsel og lærer bedre end elever, der ikke er det (Klinge, 2023). De tre psykologiske behov benævnes som behovet for autonomi, behovet for kompetence og behovet for samhørighed. De tre behov udfoldes i det følgende.
Behovet for autonomi: handler om, at eleverne oplever, at de professionelle i skolen forsøger at tage deres perspektiv og at de har en forståelse af, hvilke forventninger og rammer, der er til stede i en skolekontekst. Behovet for autonomi understøttes, når eleverne tilbydes valgmuligheder og når de har mulighed for at fordybe sig i aktiviteter og emner, de interesserer sig for og bliver nysgerrige på.
Behovet for kompetence: handler om, at eleverne oplever, at de har kompetencerne til at løse de udfordringer, de står overfor i deres skole. Kompetencebehovet understøttes blandt andet, når de professionelle er opmærksomme på at tilbyde aktiviteter og undervisning, der kræver forskelligartede bidrag og som involverer forskellige læreprocesser.
Behovet for samhørighed: handler om at eleverne oplever, at de er en del af klassens fællesskab, og at de har gode relationer med både børn og voksne i skolen. Samhørighedsbehovet understøttes blandt andet, når eleverne har mulighed for at samarbejde om opgaveløsning og når de oplever, at de professionelle engagerer sig i dem og at stemningen i klassen er god.
Hvorfor skal vi være optagede af selvbestemmelsesteorien i en skolekontekst?
Selvbestemmelsesteorien er væsentlig for professionelle i skolen at kende til, da de kan anvende teorilandskabet til både at analysere deres praksis og også til at forberede undervisning og aktiviteter, der understøtter elevernes motivation for at deltage. Når de professionelle oplever elever, der ikke trives eller er motiverede for at deltage i skolen, kan selvbestemmelsesteorien anvendes som en analysemodel for, hvilke af elevernes behov, der med fordel kan understøttes i højere grad.
Refleksionsspørgsmål til brug i teamsamarbejde
Lær mere om selvbestemmelsesteori
Litteratur
Klinge, L. (2023). Autonomi, kompetence, samhørighed. Akademisk Forlag.
Ravn, I. (2021). Selvbestemmelsesteorien. Hans Reitzels Forlag.